Citroen DS

Citroën DS byl poprvé představen na autosalonu v Paříži v roce 1955. Stal se jedním z nejznámějších automobilů značky a také velice úspěšným. Prodalo se neuvěřitelných 1 455 746 vozů. Vyráběl se 20 let od roku 1955 do roku 1975. V roce 1975 byl nahrazen typem CX.

Vůz byl na svou dobu tak inovativní, že po dobu dvaceti let se nenašel žádný konkurent. Nejdůležitějším z nových řešení byl revoluční způsob odpružení. Konstruktéři firmy navrhli konvenční řešení a nahradili jej hydropneumatickým systémem doplněným unikátním zařízením, které umožňovalo samočinnou úpravu výšky vozu. Díky tomu se mohl automobil při jízdě vyrovnat s nerovnostmi v terénu. Při vypnutí zapalování se výška vrátila opět do nižší polohy. Stejné zařízení sloužilo k ovládání centrálního systému, který ovládal posilovač řízení, hydraulickou spojku či kotoučové brzdy.

Vůz měl na svou dobu tak revoluční vzhled, že zastiňoval všechny své současníky. Pětisedadlová karoserie se za dvacet let prakticky nezměnila (stále si zachovával podobu se žralokem) jen v roce 1965 dostala dvojici zapuštěných světlometů. Nabízely se různé verze od původního provedení. Chudší typ ID19 a později D Super se používaly jako taxi vozy nejčastěji v Paříži. Provedení kombi s názvem Safari nebo luxusní a exkluzivní kabriolety DS décapotable. Tato provedení vznikala v 50. a 60. letech.

Citroen DS se objevil i ve filmu o Fantomasovi, kde s ním Fantomas na konci druhého dílu uprchne, neboť jeho Citroen uměl i létat.

Jirkův vůz pohání čtyřválcový dvoulitr s výkonem 84 koní a max. rychlostí 135 km/h.

Více na http://cs.wikipedia.org/wiki/Citroen_ds